Wat is zoekmachinemarketing en wanneer zet u het in?

Wanneer u op Google zoekt naar een product of dienst komen er duizenden zoekopdrachten tevoorschijn. Vaak kijkt u zelf niet verder dan de eerste pagina. Maar hoe komt u als webshop terecht op deze pagina? Dat kan als u goed gebruikt maakt van zoekmachinemarketing, maar wat is zoekmachinemarketing en hoe werkt het? Dat leest u hier.

Wat is zoekmachinemarketing?

Wanneer u een eigen website hebt wilt u meer bezoekers genereren, u wilt hoog verschijnen in de zoekresultaten zodat u vindbaar bent voor potentiële klanten. Zoekmachinemarketing is een onderdeel van online marketing. Zoekmachinemarketing bestaat uit 2 onderdelen:

  • SEO / zoekmachine-optimalisatie

  • SEA / zoekmachine-adverteren

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Het kan zijn dat uw website nog niet goed genoeg vindbaar is in de zoekmachine. Om deze reden kan het zo zijn de u nog niet het gewenste resultaat ziet. SEO is een gratis manier om in de zoekresultaten van Google te komen. Bij SEO wordt de website op meerdere vlakken geoptimaliseerd om zo goed mogelijk vindbaar te zijn in de zoekresultaten.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising, ook wel zoekmachine adverteren. Door betaald te adverteren is de kans groter om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. De betaalde zoekresultaten worden in Google boven en rechts naast de organische zoekresultaten weergegeven. Er zijn een aantal factoren die Google afweegt om te bepalen hoe hoog uw advertentie komt te staan. Nadat u een advertentie hebt gekocht bij Google Ads bepaalt u zelf bij welke zoekopdrachten u wilt verschijnen. Bij SEA betaalt u per klik, dus per keer dat iemand op uw advertentie klikt betaald u een X bedrag aan Google. Het is verstandig om deze uitgaven bij te houden om zo te kijken wat een advertentie achteraf oplevert.

Garantie dat u boven in de zoekresultaten verschijnt is er nooit. Er zijn heel veel verschillende factoren waarop Google beoordeeld, buiten dat is er natuurlijk heel veel concurrentie. Wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet te werken. Soms is het ook een kwestie van geluk hebben dat uw website goed uitgelezen wordt.


 

Terug naar Uitvoering
Your-hosting-domein