Het meeste gebruikte hulpmiddel voor het zoeken naar informatie op internet is de zoekmachine en in het bijzonder Google. Maar naast Google zijn er ook nog andere zoekmachines.
In dit artikel zullen we kort ingaan op de werking van een zoekmachine en zullen de verschillende soorten zoekmachines worden besproken.
Beide modellen (zoekmachine vs. onderwerpsgidsen) zijn anders, omdat de database anders opgebouwd wordt. Zoekmachines maken gebruik van zoekrobots (spiders, crawlers) die het web afstruinen naar webpagina’s. Deze robots indexeren alle html-code van een webpagina. De belangrijkste woorden (dus die het meest voorkomen) worden opgeslagen in een databank met trefwoorden.
Elke 4 tot 6 weken wordt de gehele database van de meeste zoekmachines ververst. De zoekresultaten worden verkregen door de geïndexeerde database te doorzoeken. Dit betekent dan ook dat de nieuwste sites of veranderingen in bestaande sites voor de gebruiker pas na 6 weken terug te vinden zijn in de zoekmachines. Aan dit hele indexatieproces komt geen mens te pas. Een zoekmachine kan niet beoordelen op kwaliteit.
Internetgidsen daarentegen nemen websites op in relevante rubrieken nadat een redacteur de site heeft bekeken, eventueel een omschrijving heeft gemaakt en de juiste rubriek heeft gecontroleerd.
De zoekmachines van tegenwoordig behandelen informational en navigational queries goed, maar transactional queries worden slechts indirect beantwoord. De zoekmachines beginnen hier langzaam op in te springen.
Het hoofddoel is om efficiënt om te gaan met transactional queries, veelal met semantische analyses (het begrijpen waar de zoekvraag over gaat) en het samenbrengen van verschillende externe databases. De motivatie komt voort uit de behoeften van de gebruiker en het feit dat het waarschijnlijk het makkelijkst is om geld te slaan uit transactional queries.
Het zoeken in zoekmachines kan door de hoeveelheid aan resultaten lastig zijn, zeker wanneer u weinig van een onderwerp af weet en dus niet de juiste zoektermen kent. In dit geval kunt u beter gebruik maken van een Onderwerpgids, ook wel Directory genoemd.
Vrijwel alle grote zoekmachines bieden ook een directory, al moet u in veel gevallen achter het openingsscherm zoeken om hem te vinden. Zo vindt u hem bij Google.com onder de kop ‘more’.
Een directory is een overzicht van webpagina’s dat is georganiseerd in rubrieken (‘categories’). In plaats van te zoeken met woorden, kunt u al bladerend naar het onderwerp van uw interesse zoeken (browsen). Dat heeft vooral voordelen als u op zoek bent naar een onderwerp waarmee u niet zo goed bekend bent, en waarvan u dus ook de meest geschikte zoekwoorden niet kent. Daarnaast hebben directories het voordeel dat de websites worden geselecteerd door mensen (kwaliteitscontrole) en dat ook het toekennen van een rubriek of onderwerp is gebaseerd op menselijke analyse en interpretatie (verhoogt de relevantie van het zoekresultaat).
Wanneer een onderwerpgids of een zoekmachine niet het gewenste resultaat opleveren, kunt u op het internet de vraag nog stellen aan een deskundig persoon, zoals een expert.
Er zijn gespecialiseerde sites en deze worden relatief vaak onderhouden door experts, die gedetailleerde en specifieke antwoorden kunnen geven. Het zijn vaak de veelgestelde vragen en daar wordt een kort antwoord op gegeven, maar het beantwoord vaak alle vragen. Het kan soms nog extra informatie bevatten en dan wordt u doorgelinkt naar de informatiepagina.
Daarnaast kan het handig zijn om te zoeken naar F.A.Q.'s, oftewel Veelgestelde vragen. Het voordeel van FAQs (Frequently Asked Questions) is dat er in deze Vraag- en Antwoordlijsten veel compacte informatie te vinden is. Vaak worden ze geplaatst in nieuwsgroepen of verspreidt via een webpagina of FTP-site. Voor het zoeken naar een FAQ kan natuurlijk gebruik gemaakt worden van de gewone zoekprogramma's (door de woorden FAQ of Frequently Asked Questions als zoekwoorden toe te voegen).
In veel FAQs is overigens een gedeelte met links opgenomen, zodat een website, nieuwsgroep, specifieke FAQ of email-lijst vaak gemakkelijker via deze weg dan via de genoemde algemene zoekprogramma's te vinden is. Andersom werkt het ook: heeft u al een favoriete nieuwsgroep, dan zijn daarbij meestal ook FAQs beschikbaar.
Terug naar Zoekmethode